


1. Reprezentarea investitorului
Dirigintele de șantier acționează ca reprezentant tehnic al beneficiarului, având atribuția de a:
-
supraveghea execuția lucrărilor pentru respectarea proiectului, normativelor și reglementărilor tehnice;
-
verifica modul în care executantul își îndeplinește obligațiile contractuale;
-
comunica permanent cu proiectantul, executantul și beneficiarul.
2. Verificarea documentației înainte de începerea lucrărilor
-
verifică existența și valabilitatea autorizației de construire și a tuturor avizelor;
-
analizează proiectul tehnic, detaliile de execuție și programul de control al calității;
-
participă la întocmirea și aprobarea planului de control al calității (PCC) prezentat de constructor;
-
participă la predarea-primirea amplasamentului și verifică trasarea lucrărilor.
3. Supravegherea tehnică a execuției
-
urmărește executarea lucrărilor pe toată durata șantierului;
-
verifică materialele, certificatele de conformitate, declarațiile de performanță, agrementele tehnice;
-
asigură controlul fazelor determinante și dispune oprirea lucrărilor dacă apar neconformități;
-
urmărește respectarea tehnologiilor de execuție și a prevederilor proiectului.
4. Controlul calității lucrărilor
-
verifică existența și corectitudinea buletinelor de încercări și testări, a proceselor-verbale de calitate;
-
aprobă sau respinge lucrările ascunse și fazele determinante prin procese-verbale;
-
participă la verificările pe parcurs și la reoperaționalizări, dacă este necesar.
5. Gestionarea modificărilor, neconformităților și abaterilor
-
consemnează în Registrul de șantier toate observațiile și dispozițiile;
-
notifică proiectantul și beneficiarul în cazul unor abateri sau lucrări suplimentare;
-
nu acceptă punerea în operă a unor materiale fără documentele necesare;
-
urmărește remedierea neconformităților constatate.
6. Întocmirea și verificarea documentației tehnice
Dirigintele de șantier are obligația de a urmări:
-
completarea și actualizarea Cărții Tehnice a Construcției;
-
întocmirea proceselor-verbale de faze determinante, procese-verbale de lucrări ascunse;
-
existența și actualizarea documentelor privind calitatea, încercările și testele;
-
arhivarea registrelor, schițelor, minutei tehnice, dispozițiilor de șantier.
7. Participarea la recepții
-
este prezent obligatoriu la recepția la terminarea lucrărilor și la recepția finală;
-
prezintă investitorului situația completă a lucrărilor, inclusiv cartea tehnică;
-
formulează obiecții sau propune respingerea recepției în caz de neconformități;
-
urmărește implementarea remedierilor până la recepția finală.
8. Raportarea către investitor
-
transmite periodic rapoarte privind stadiul execuției;
-
informează beneficiarul în caz de neconformități, întârzieri sau riscuri;
-
confirmă prin semnătură lucrările executate corect.
9. Alte atribuții obligatorii
-
respectă principiile de imparțialitate și independență față de executant;
-
nu poate avea calitatea de diriginte și, simultan, angajat al executantului;
-
răspunde legal pentru verificările și documentele pe care le semnează;
-
păstrează confidențialitatea datelor tehnice și contractuale.
Versiune scurtă (utilă pentru caiet de sarcini / propunere tehnică)
-
Reprezintă investitorul în relația cu executantul.
-
Supraveghează execuția lucrărilor conform proiectului și legislației.
-
Verifică materialele și calitatea lucrărilor.
-
Întocmește și verifică documentele tehnice și cartea tehnică.
-
Participă la faze determinante și la recepții.
-
Dispune măsuri pentru remedierea neconformităților.
